Istenek csatája – Smite bemutatóportré és jegyzet

Istenek és istennők, a mitológia nagy alakjai. Gyerekkorunkban sokat hallhattunk róluk, de fiatalként vagy felnőttként is minimum találkoztunk Thorral, a Mennydörgés Istenével a Marvel-mozik tömkelegéből. A 2010-es évek elején indult MOBA-lázban az egyik fejlesztőcsapatnak az volt az ötlete, hogy az akkori legnépszerűbb játékfajtát vegyítik a mitológia világával, így jött létre a Smite.

A Smite egy ingyenesen játszható, ,,harmadik nézetű” (third-person-view) multiplayer online battle arena (MOBA), vagyis több játékos játssza egymás ellen, egyedi képességekkel rendelkező hősöket irányítva. A játékot 2014-ben adta ki Windows-ra a Hi-Rez Studios, akiktől a Tribes: Ascend-et, a Paladins-t vagy az egyre híresebbé váló Rogue Company-t is kaptuk. A játékot 2015. augusztus 19-én Xbox One-ra is kiadták, 2016. május 31-én a PS4 release is megérkezett, 2019. február 18-án pedig a legújabb Nintendo-konzolra, a Switch-re is kiadták.

Nekem volt szerencsém már 2012-ben játszani a játékkal, a zárt bétateszt alatt, és a nyílt bétán is végig részt vettem. A jutalmam egy exkluzív ikon, egy Ymir-kinézet és betekintés az egyik kedvenc videójátékom „gyermekkorába”. A játékban többféle PvP (azaz játékosok játékosok ellen), és időszakos PvE (játékosok a gép irányította ellenfelek ellen) módból választhatunk, emellett az esportban is egyre erősebb, a játék pedig ebben az évben a reneszánszát éli a Steam adatai alapján.


A játékmenet

A legalapvetőbb dolog, ami minden játékmódban azonos, azok az irányítható karaktereink, az Istenek. 111 különböző isten és mitológiai szereplő között

olyan ismerős arcokkal találkozhatunk, mint Zeusz, Thor, Hadész vagy Ozirisz, de vannak kevésbé ismert mondakörökből is ismert alakok, mint a polinéz mitológia vulkán-istennője, Pele, vagy a Voodoo-vallás egyik fő alakja, Baron Samedi, de az 1900-as évek elején írt Lovecraft regények közönségkedvence, Cthulhu is helyet kapott a játékban.

Emellett minden módban találkozunk a játék által irányított, a MOBA-kban megszokott minionokkal, akik értünk harcolnak, valamint az ellenséges épületeket és isteneket támadják. Emellett a pályákon semleges szörnyek is vannak, ezek általában kisebb mitológiai lények (mantikór, küklopsz, kiméra) alakját veszik fel.

SMITE Tier List Season 7 2020


A játékban a karakterünket harmadik nézetből, azaz hátulról, külsőleg látjuk, a MOBA-któl eltérően, általában ugyanis felülnézetes játékok tartoznak ide. Ebből adódóan az irányítás is másmilyen, az egérrel való kattintgatás helyett billentyűzeten a WASD gombokkal, konzolon pedig az irányítókarokkal tudjuk mozgásra bírni a választott karakterünket. A képességek és az alaptámadások is hasonlóan különböznek, például amíg a legnépszerűbb videójátékban és esportban, a League of Legends-ben mindössze jobbklikkelnünk kell egy ellenfélre, és a támadásunk szinte biztos, hogy célt ér, addig a Smite-ban célba kell találni a kilőtt alaptámadásunkat. A képességeknél is nagyon kevés a célkövető, míg LoL-ban ez teszi ki a képességek nagyobb részét, addig a bemutatott játékban a képességeket is célba kell juttatni. Ettől a Smite egy sokkal pörgősebb, dinamikusabb és gyorsabb játék, mint az előbb említett, vagy például a Dota2-vel is példálozhattam volna.

Conquest – A Smite meghódítása

A Smite-ban többféle játékmód közül választhatunk, a legnagyobb, legösszetettebb, és (főleg az esport miatt) legfontosabb játékmód, ami köré a balanszolást építik: a Conquest. Ez alapjaiban a klasszikus MOBA felépítést követi, három ösvény és a közöttük elterülő erdő építi fel a pályát, a két végén a két ötfős csapat bázisaival. A cél az, hogy az ellenfél bázisát őrző Titánt legyőzzük, ekkor a mérkőzést is megnyerjük. Az ösvények nem azonosak egymással, van egy úgynevezett hosszú ösvény, erre a Lövész és a Támogató játékos érkezik a meccs kezdetén, a középső ösvény rövidebb, mint a két szélső, itt a Midlaner kezd, a másik szélső ösvény, bár ugyan olyan hosszú, mint a hosszú ösvény, mégis a „rövid ösvény” elnevezést kapta, mivel a külső tornyok közelebb helyezkednek el egymáshoz, mint a hosszú ösvényen.


 

Az erdő mindkét térfélen azonos, annyi a különbség, hogy a kék (Order) oldalról nézve a bal oldalon helyezkedik el az egyik fő objektív a játékban, a Gold Fury, jobb oldalon pedig a másik, legyőzésével egy nagy erőnövelő buffot adó szörny, a Fire Giant. Emellett rengeteg egyéb, fent említett szörny vár ránk: a Lila-buff csökkenti a közelünkben tartózkodó ellenséges Istenek védelmi statjait; a Piros-buff a varázs- és fizikai erőnket növeli; a Naracs-buff a mozgási sebességünkhöz ad extrát; a Kék-buff pedig extra manatöltést biztosít. Bár az, hogy milyen sorrendben és kik veszik fel az adott erősítéseket, változhat a folyamatosan változó metákkal, általában az ösvényhez legközelebb levők hasznosítják ezeket az erősítéseket. Jelenleg a támogató veszi fel a Lila-buffot, az erdész a Narancsot, a mides/lövész a pirosat (a játék elején az előbbi, később az utóbbi) a Kéket pedig a szóló játékos viszi el.

Ha már így belementünk a pozíciókba, bontsuk ki ezt a részét is a Conquest-módnak. Az ötfős csapatból mindenkinek van egy feladata: A Hunter a folyamatos sebzésokozásért felelős, általában a játék végére lesz erős, a tárgyai megvásárlása után. Minél több aranyat kell gyűjtenie a játék elején, hogy minél előbb vehesse meg a fontos komponenseket; őt támogatja a Support, aki általában valamilyen Tank vagy Healer, a játék elején a hosszú ösvényen van a Lövésszel, utána pedig a pályát járja, a többi csapattársának segítve; középen a Midlaner, aki általában egy magas sebzéssel rendelkező mágus, az ő feladata minél több sebzés okozása minél kisebb idő alatt a harcokban; az erdőben a Jungler tartózkodik főként, aki a bevételét a szörnyvadászásból, valamint a többi ösvény segítéséből szerzi, általában egy mobilis Assassin tölti be ezt a szerepet; végül pedig a személyes kedvencem, a Solo, aki általában egy félig sebző – félig tank Warrior, a játék elején ellenfele legyőzése, a végén pedig a csapatharcok kezdeményezése a célja.


 

A térképet épületek is díszítik, minden ösvényen 2 torony, valamint egy-egy Főnix a bázisok bejáratánál, ezt pedig a Titan követi. A képlet egyszerű: adott, hogy el kell jutni a Titánig, viszont ahhoz be kell dönteni a Főnixet, amihez pedig két tornyot is le kell döntsünk, mielőtt hozzáférünk. Ebben a Minionok vannak a segítségünkre, a gép által irányított harcosok, akik felfogják a torony lövéseit, valamint az ellenséges Istenekkel is szembe szállnak, ha a szükség úgy kívánja. A Főnix ledöntése (amellett, hogy az előremenetelünket segíti), egy extra effektet is ad: az adott ösvényen felerősíti a Minionokat, mind a támadási erejük, mind az életerejük és a védelmi statjaik nőnek, ameddig a Főnix újjá nem éled, ami három percet vesz igénybe.

Ezért érdemes mindhárom Főnixet legyőzni, mivel a több támadási felület mellett könnyebbé teszi a Titán legyőzését is.

 

A többi játékmód

Bár a játék és az esport-színtér a Conquest köré épül, több más mód közül is választhatunk.

Arena: 5v5, a lényeg az ellenfél pontjainak 500-ról 0-ra csökkentése. Ezt a Minionok és az ellenséges Istenek legyőzésével érhetjük el. A leggyorsabb, legpörgősebb játékmód.

Clash: gyakorlatilag mini-Conquest, két ösvény, ötfős csapatok, és a cél ugyan az, legyőzni az ellenséges Titánt.

Assault: egy ösvény, 5 fős csapatok, azonban nem mi választjuk az Isteneinket, ez adja a szépségét. Ideális, ha nem tudjuk, kivel akarunk játszani, vagy véletlenszerűen újba kóstolnánk.

Joust: 3v3 és 1v1 verziói is léteznek, a Conquest után a legnépszerűbb mód. Mini-mini-Conquest, ha az Arena káoszát nem bírjuk, de nem szeretnénk esetleg 40 percet játszani, akkor a Joust-ot válasszuk.

Siege: 4v4, kétösvényes játékmód, egy különleges Siege-Juggernaut szörnnyel, amit, ha legyőzünk, az oldalunkon harcolva segít az ellenség ellen. Kissé elfeledett játékmód, bár már rebesgetik az újradolgozást.


 

A Smite-esport

Természetesen a Smite-ból rengeteg versenyt szerveznek, sőt az esport-világa épp felfelé ível. Európában, Észak-Amerikában, Ázsiában, Latin-Amerikában és Óceániában is tartanak hivatalos Smite-bajnokságokat, a legnagyobb és legnézettebb az USA-t és Kanadát felölelő NA SPL, amely rájátszásainak november 15-én lett vége, jelenleg pedig a január 5-én kezdődő 2021-es Smite World Championship Placement Roundjára várunk.

2015 óta tartanak nemzetközi világbajnokságot a játékból, amelyen a legjobb játékosok hatalmas pénznyereményeket nyerhetnek. A legnagyobb összdíjazás a legelső SWC-n volt, a maga 2 612 260 dollárjával, utána pedig vagy egymillió, vagy közel egymillió dollárt osztottak szét a résztvevők között, a 2020-as vb összdíjazása pedig 800 ezer dollár volt. Bár ezzel a Smite nincs ott a legnagyobb esportok között, látszik, hogy így is rengeteg pénzt mozgat meg.


Nézőszámra se panaszkodhat a Smite, a 2015-ös világbajnokságot több, mint 3 millióan kísérték figyelemmel, és a Smite Twitch-csatornája az SWC alatt a legnézettebb volt az egész platformon. Azonban, bár ilyen számokat azóta nem hozott, a 2019-es világbajnokságon is átlagosan 10 ezer néző volt naponta, azonban a középdöntőtől kezdve bőven 20 ezer fölötti nézőszámot hozott az SWC. A döntőt 24 ezren kísérték figyelemmel, ez egyharmada a 2019-es BL-döntő nézőinek, ami pedig a világ egyik legnagyobb sporteseménye.

Zárszóként…

…annyit mondanék, vagyis inkább ismételnék, amit a 2020-as Körkérdések keretében adott interjúmban mondtam: a Smite a hozzám talán legközelebb álló videójáték és esport, és

személyes célom, hogy felvirágoztassam a Smite közösséget Magyarországon.

A játék ingyenes Steam-en, így legalább egy próbát megér, főleg, ha valaki szereti a League of Legends-hez hasonló játékokat, de a más kameranézetből adódóan minden gamer számára remek élményt nyújthat. A profik és az esport sem hiányzik, szóval szerintem csak egy kis promó kell, hogy itthon is otthonra leljen ez a játék!

 

0 0 vote
Article Rating

Írj hozzászólást

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
%d bloggers like this: