“Ki merem jelenteni, hogy vannak olyan élsportolók, akik kevesebbet edzenek, mint az e-sportolók”

Hogy áll Magyarországon az e-sport társadalmi elfogadottsága? Egyáltalán fontos az, hogy e-sportnak hívjuk a kompetitív videojátékozást? Mit csinál egy e-sport szövetség és miért van belőle kettő? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ Zakar Sándor, a Nemzeti Gaming és Esport Sportági Szövetség szakmai vezetője.


(X) Regisztrálj a Büntetőn keresztül az Unibetre, és befizetési bónuszod mellé 10 ezer Ft ingyenes fogadást is kapsz ajándékba!  


 

– Milyen célok mentén jött létre a Nemzeti Gaming és Esport Sportági Szövetség (NGES)?

 Az NGES elsősorban azért jött létre, hogy minél népszerűbbé tegyük itthon a gaminget és magát az e-sportot is. Ennek érdekében rendszeresen szervezünk kisebb-nagyobb lélegzetvételű versenyeket a hazai játékosbázisnak. Mára eljutottunk oda, hogy a játékosok ismernek és szerencsére el is ismernek minket az amatőr és profi kupáink miatt, amivel már a nagyobb hazai e-sport szervezetek is számolnak. Mindez annak is köszönhető, hogy napi szinten kapcsolatban állunk a közösséggel, akik bizalommal fordulnak hozzánk, mert törekszünk arra, hogy a kommunikációnk és a stílusunk emberközeli legyen.

 

– Mi az oka annak, hogy a teljesen laikus közönség megszólítására eddig nem fektettetek akkora hangsúlyt?

Az elmúlt kettő évben arra helyeztük a fókuszt, hogy a magyar e-sport közösségben meghatározó és megkerülhetetlen tényező legyünk, amit bátran mondhatom, hogy már sikerült is elérnünk. Most jutottunk el oda, hogy még szélesebb réteget szólíthassunk meg, ezért hamarosan a Honvédelmi Sportszövetséggel indul egy közös együttműködésünk, ami reményeink szerint hozzá fog járulni a versenyszerű videojátékozás társadalmi elfogadottságához. Szeretnénk megmutatni, hogy nagyon komoly párhuzamok vannak a hagyományos sport és az e-sport között.

 

– Biztosan sok közös pont van a sportok és az e-sport között, de fizikai mozgás tekintetében össze sem hasonlíthatóak.

Vegyük alapul a csapatsportokat, ami a koordinációról, az együttműködésről, a kommunikációról és egy csomó minden másról szól. Ugyanezek a skillek szükségesek egy Counter-Strike-hoz is. Mondok durvábbat: szerintem az e-sportolók sok esetben jóval komolyabb szellemi terhelés alatt állnak, mint a sportolók. Erre ékes bizonyíték, hogy egy profi játékos gyakorol átlagosan minden nap 6-8 órát (extrém esetben akár többet is), majd még ezen túlmenően játszik tétmeccseket. És akkor még nem beszéltünk arról, amikor egy-egy versenyen napokon keresztül vannak mentális terhelésnek kitéve, ráadásul a legtöbb e-sportban nem 90 percesek a tétmeccsek, hanem akár 3-4 órásak is. Ki merem jelenteni, hogy vannak olyan élsportolók, akik kevesebbet edzenek, mint az e-sportolók. Ennek fényében gondoljuk át, hogy miféle teljesítőképességre, állóképességre, elhivatottságra van szüksége ezeknek a játékosoknak, hogy a legjobbak lehessenek. 

 


 

– Miért fontos összemosni a sportokat és az e-sportot?

 Túl sok a közös metszet, ami mellett nem lehet elmenni. Egyébként ez organikusan, alulról alakult ki, tehát nem az történt, hogy jött egy cég és elkezdte e-sportnak hívni a kompetitív videojátékokat. Az e-sport kifejezés abban segít, hogy könnyebben értelmezhető legyen, mivel foglalatoskodik manapság a fiatalság jelentős része.

Ma már ott tartunk, hogy nagy múltú sportszervezeteknek – mint az MTK vagy éppen a Honvéd – már van e-sport szakosztálya.

 

– A legnagyobb európai e-sport liga (LEC) nyáron megjelent reklámjában hitet tesz amellett, hogy nem fontos ezt a tevékenységet e-sportnak hívni.

 Szerintem annak a videónak inkább az az üzenete, hogy összességében akkora iparágról beszélünk, annyira nagy rajongóbázissal, hogy talán már nem is fontos a sporthoz való hasonlítgatás. Az egészet az legitimálja, hogy óriási tömegeket mozgat meg, egyre inkább szerves részévé válik a társadalmunknak, amely fiatalabb tagjainak egyszerűen már nincs szüksége speciális elnevezésre, csak egy jó kis játékra.

 

– Milyen az e-sport társadalmi elfogadottsága idehaza?

 Nagyon messziről indulunk, amikor idősebb generációkat próbálunk edukálni. Egyszer bemutatót tartottam egy magas rangú szervezet elnökének és nem volt számára könnyen értelmezhető a képen látott videojáték. Hozzáteszem, hogy szerintem nincs is könnyű dolga azoknak, akik nem ebben nőttek fel. Néhány generáció múlva már nem lesz kérdés, hogy mit is lát a képernyőn, sőt, szerintem jobban is fogja élvezni, mint némelyik sport közvetítést. Ha ez bekövetkezik, nem lesz kérdés, hogy mennyire elfogadott társadalmilag az e-sport.

 


 

– Milyen jelenleg a magyar e-sport helyzete?

 Eljutottunk odáig, hogy nekünk és másoknak köszönhetően sok minőségi verseny van a magyar piacon.

Ha versenyeinken eljut egy csapat a legjobb négy közé, akkor elég komoly megjelenési lehetőségeket biztosítunk neki és ennél is komolyabb pénzdíjakat szerezhet meg. A nehézséget az okozza, hogy az egyes csapat tagjai kevés ideig képesek egy zászló alatt együtt játszani. Ennek rengeteg oka van, az egyik ezek közül, hogy nem minden szervezet tud fizetést biztosítani a játékosainak. Még ha a legjobb hazai csapatokba is kerülnek, akkor sem kereshetnek feltétlenül annyit, amennyit ne kellene még valamilyen mellékes aktivitással – optimális esetben streameléssel – valahogy kiegészíteni. Sajnos ebből hosszú távon az látszik, hogy hiába tehetséges egy játékos, egész egyszerűen más karrierutat fog választani, mert nehézkesen, vagy nem is lehet megélni Magyarországon az e-sportból. Ezt pedig még nehezíti az is, hogy a többségnek iskola után van ideje gyakorolni, tehát ha 18 éves korodig nem válsz profivá, akkor utána jelentősen csökken erre az esélyed.

 


(X) Piacvezető fogadási kínálat NBI-es mérkőzésekhez! Az Unibeten Immár gólszerzőkre, szögletek számára, lapok számára, de még arra is köthetsz fogadást, hogy melyik játékos kap sárga lapot!


 

– Tudnak a hazai e-sport csapatok valódi márkaként funkcionálni?

 Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb magyar csapat túlságosan kis hangsúlyt fektet erre. Nem gondozzák rendszeresen és megfelelő módon a közösségi felületeiket, de még a játékosok többségét is alig lehet ilyen formában megtalálni. Nagyon fura számomra, hogy aki profitábilis akar lenni ebből, miért nem képes arra, hogy termékként tekintsen magára.

 

Az manapság ugyanis sokszor kevés, hogy valaki jól játszik, bizonyos szint fölött ez már teljesen alap és ezek mellé jöhetnek olyan extra dolgok, amitől szerethető lesz az adott karakter. Ráadásul nem is kell feltalálni a spanyolviaszt, hiszen rengeteg külföldi példából lehet meríteni.

 

Például kommunikálni a versenyekről, az ott elért eredményekről, a felkészülési időszakról, bemutatni a csapattagokat, megmutatni, hogy mivel ütik el az időt, ha éppen nem játszanak, és még sorolhatnám. Van azonban itthon üdítő példa is erre; ilyen a Budapest Five, akik törekszenek mindarra, amit elmondtam. Mindennek ellenére egyáltalán nincs minden veszve, hiszen már vannak jelentős piaci szereplők, akik kezdik felfedezni az e-sportban rejlő lehetőségeket. Rájöttek ugyanis, hogy például a twitch közvetítéseken keresztül sokkal célzottabban tudják elérni a közönségüket. A hirdetések és szponzorációk így lényegesen jobban megtérülnek, mintha tévében vagy rádióban égetnék el a pénzt.

 

– Korábbi interjúnkban az esportjog.hu szerzője, Németh Ádám informatikai jogász állítása szerint az e-sport csak polgárjogi értelemben tekinthető sportnak, ám az NGES sportszövetségeknek végzi a tevékenységét.

 A sporttörvény kimondja, hogy ha meghatározott keretrendszerben, versenyszabályzat szerint zajlik a videojáték verseny, akkor az sporttevékenységnek tekinthető. Ahogy már kifejtettem korábban: az e-sport szinte minden szempontból megfelel a sport definíciójának. Mi ezért is vagyunk sportszövetség, hiszen teljesítjük a sporttörvény által meghatározott kritériumokat. Ennek kapcsán nem titkolt célunk, hogy mi legyünk az országos sportszövetség.

 


 

– A piacon megtalálható egy másik szereplő, a Magyar Nemzeti E-sport Szövetség (HUNESZ), ami más jogi formában működik. Melyikőtök áll közelebb ahhoz, hogy az e-sport államilag elismert szövetségévé váljon?

 Gyakorlatilag mindegyik szereplő mellett szólnak érvek és ellenérvek, viszont úgy látom, hogy mi szervesen vagyunk beágyazva a közösségbe, aminek hála összességében jobban kedvelik a versenyeinket, a közvetítéseinket és nem utolsó sorban sportszövetségként jogi értelemben is előrébb tartunk. A HUNESZ mögött viszont jóval nagyobb a hátszél, de minden játékosnak szíve joga eldönteni, hogy ez valójában megérdemelt-e. A legvégén természetesen csak egy befutó lesz a két szövetség közül és legjobb tudomásom szerint mi vagyunk közelebb ahhoz, hogy elérjük ezt a célt.

 

– Mennyire szól bele a politika egy ilyen relatíve kis piacba?

 Maradjunk annyiban, hogy ha megnézzük a versenyjelentkezők, valamint a közvetítések nézőinek a számát, akkor jól látszik, hogy egy tisztán piaci versenyben óriási előnyben lennénk. Éppen emiatt a befektetett értéket tekintve jóval nagyobb minőséget képviselünk, ami szerencsére egyre több piaci szereplőnek kezd feltűnni.

 

– Pontosan miben nyújt többet az NGES, mint a HUNESZ?

 Túlzás nélkül mondhatom, hogy mi szinte minden játékosnak kínálunk versenyzési lehetőséget, akit érdekel a kompetitív játék. A vírushelyzetre reagálva útjára indítottuk közösségi kupánkat, a Stay & Play Gamer Cup-ot, ami az amatőr játékosok nagy kedvence, de gondoltunk a profikra is, akik a Magyar Esport Bajnokságon és az NGES Elite Cup-on mérethetik meg magukat. Úgy látjuk, hogy elég jól sikerült a diverzifikáció, mivel a profi és az amatőr közösség is egyaránt lelkes, de itt nem állunk meg, hiszen a következő állomás az lesz, hogy a legjobb magyar csapatokat bejuttathassuk a nemzetközi vérkeringésbe.

 

Melyik csapat nyeri a League Of Legends World Championshipet?

1,70 – LPL

2,40 – LCK

9,00 – LEC

Ezt a fogadási lehetőséget a Sportfogadás/Esport/Végső fogadások útvonalon keresztül találhatod meg.


Kattints ide és fogadj esportra az Unibeten! Ha ezen a linken keresztül regisztrálsz, most 100%-os befizetési bónuszt és 10 ezer Ft ingyenes fogadást is kapsz!


 

 

 

0 0 votes
Article Rating

Írj hozzászólást

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x