„Nehéz megértetni az e-sportolókkal, hogy nemcsak a gép előtti gyakorlás javít a teljesítőképességükön” – Interjú Szabella Olivérrel

A sportegyesületek és alapítványok Magyarországon is egyre nagyobb számban hozzák létre a maguk e-sport szakosztályát, ezzel is nyitva a jövő felé. Erre jó példa az MTK, a Honvéd és az Illés Akadémia is, amely teljes infrastruktúrával és stábbal állt be az e-sport mellé. Szabella Olivérrel beszélgettünk, aki maga is e-sportoló volt, jelenleg pedig informatikus és menedzser, akinek a csapatait felkarolta az Illés Akadémia. Szabella céljai közé tartozik az egészséges e-sportolói testkép kialakítása és a sztereotípiák lebontása. Mindemellett az ELTE PhD hallgatója.


(X) Regisztrálj a Büntetőn keresztül az Unibetre, és befizetési bónuszod mellé 10 ezer Ft ingyenes fogadást is kapsz ajándékba!


 

– A sport vagy az e-sport az első az életedben?

– Négyéves korom óta sportolok; először fociztam, majd ezt szüneteltettem és ezután sokáig karatéztam. Kosaraztam is, de végül visszatértem a labdarúgáshoz. Mindeközben rengeteget játszottam, főleg FPS játékokkal. Mára úgy érzem, hogy elég jól megtaláltam a balanszt az életemben a sport és az e-sport között, ugyanis mindkettőt tudom foglalkozás- és hobbiszinten is űzni. Erről szól a Healthy Gamer brandem is.

 

– Ezek szerint több lábon állsz.

– Jelenleg is Ausztriában focizom az ötödosztályban, mindeközben Szombathelyen informatikusként dolgozom az Illés Akadémián. Ezeken túl a szabadidőmben az Illés Spiritet igazgatom – utóbbinál nagyon jól tudom kamatoztatni a Testnevelési Egyetemen szerzett sportmenedzseri tudásomat. Sőt, idegenvezetőként is tevékenykedtem hétvégente, ám ezt egyre ritkábban a Covid19 miatt.

 

– Nem sok ez egyszerre?

– Soknak tűnhet, de a focira úgy tekintek, mint a legfőbb testmozgásra, amit csinálni kell. Informatikusként dolgozom, de emellett a menedzseri feladatokat sem hanyagolom el, a vírus miatt pedig már nem járok külföldre. Szabadidőmben még játszom, amit élőben közvetítek is, a Healthy Gamer brand pedig a társadalmi célú küldetésem, amit minden felszólalásom során képviselek.

 

– Tudatos építkezés volt?

– Nyolcéves lehettem, amikor megkaptam az első számítógépemet, amin már úgy ahogy lehetett játszani és azóta nincs megállás. Egyszerre vagyok gamer és sportoló. Egy darabig dédelgettem olyan álmokat, hogy profi e-sportoló leszek, de végül a menedzseri feladatoknál kötöttem ki. Amikor 2017-ben megalapítottam a Spirit e-sport csapat brandet, akkor is tudtam hasznosítani az alapszakon szerzett sportmenedzseri tudásomat. A szakdolgozatomat és a diplomadolgozatomat is e-sport tematikára építettem. Jelenleg a PhD-t nyüstölöm az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán a Neveléstudományi Doktori Iskola,  sport-, és egészségnevelés programjában. Azért is ezt választottam, hogy minél jobb és nagyobb tudással segíthessem a következő generációkat.

 

– Milyen hasonlóságokat, vagy éppen különbségeket vélsz felfedezni sportolók és e-sportolók között?

– Rengeteg a hasonlóság mind pozitív és negatív tekintetben. A felkészülés és versenystruktúra szinte ugyanaz, a lelki megterhelést viszont nagyobbnak látom az e-sportolóknál, hiszen nekik nem csak önmagukat és ellenfeleiket kell legyőzniük, de a negatív sztereotípiák ellen is küzdenek. Ami a fizikai mozgást illeti: az e-sportolóknak rendkívüli szem-kéz koordinációra van szükségük, valamint gyors és hatékony izommemória működésre. Tény, hogy a fizikai terhelés jobban dominál a sportolóknál, ami viszont a mentális terhelést illeti, már nem ilyen egyértelmű a helyzet.

 

– Te aktív játékos voltál 2020-ig, miközben a menedzseri feladatokat is el kellett látnod. 

– Akkortájt billegtem a két szék között, de végül nem vártam meg, hogy pad alá kerüljek. Bár vicces, mert most is tartalékjátékos vagyok a Rainbow 6 Siege csapatunkban, tehát végül csak lett valami a közöm a padhoz. Stratégiailag kiforratlan voltam, célok tekintetében pedig homályosan láttam. Mára ez megváltozott, pontosan tudjuk, hogy mit szeretnénk elérni az Illés Akadémia Spirit csapataival.

 

Az Illés Spiritben jelenleg League of Legends-, FIFA-, Rainbow 6 Siege- és Rocket League- csapat működik (Fotó: Illés Akadémia)


 

– Mi a legnagyobb kihívás e-sport menedzserként?

– Megértetni a játékosokkal, hogy nemcsak a gép előtti gyakorlás javít a teljesítőképességükön. Ha megfelelően étkezel és mozogsz, akkor az élet minden területén jobb teljesítményt fogsz nyújtani, így van ez az e-sportoknál is. A játékosok legtöbbször úgy érzik, ez csak elveszi az időt a játékon belüli gyakorlástól.

 

– Ha végignézzük a jelenleg futó bajnokságokat, amelyekben szerepeltek, akkor nem mondhatjuk, hogy az élmezőnyben vagytok.

– Az élmezőnyben vagyunk, hiszen olyan bajnokságokban szerepelünk, ahol Magyarország legjobbjai képviselik magukat, de az igaz, hogy vannak nálunk eredményesebb csapatok jelenleg. Mi azt képviseljük, hogy nem dolgozunk együtt bárkivel, emberileg is alkalmasnak kell lenni ahhoz, hogy valaki csatlakozhasson az Illés Spirithez. Célunk, hogy profi mentalitású játékosokat neveljünk ki, akik nemzetközi karrierre is alkalmasak lehetnek.

 

– Miben tudtok többet adni a játékosoknak, mint bárki más a piacon?

– Egyik idegenvezetői utamon találkoztam Illés Bélával az Akadémia alapítójával és szóba elegyedtünk az e-sportokról. Szkeptikusan állt a témához, viszont jó pár vitás beszélgetésünk után megváltozott az ő és az Illés Akadémia menedzsmentjének a véleménye is. Ezután karolták fel a Spirit brandet, és ekkor váltottunk Illés Spirit névre 2019-ben. Ez egy hatalmas lehetőség volt a számunkra, hiszen nem mindennapi dolog, hogy Magyarország egyik legjobb akadémiája felfigyeljen az eredményeinkre. Évről évre bővülnek a lehetőségeink és egyszer el fogunk odáig jutni, hogy fizetést adjunk a játékosoknak. Jelenleg elsősorban azt szeretnénk megtanítani nekik, hogy miként kell profiként gondolkodni, profiként gyakorolni. Ha mentális problémáink adódnak, akkor fordulhatunk az Akadémia pszichológusához. Ezen felül a dietetikusunk többször adott tanácsot a játékosoknak, valamint igénybe vettük már a rehabilitációs specialista segítségét is. A lehető legjobb emberi értékeket, attitűdöt szeretnénk átadni, mindemellett mögé tesszük a megalapozott tudást, a tudományt. Abban hiszünk, hogy ez a fajta háttértámogatás a játékosoknak is sokkal kifizetődőbb hosszútávon.

 

– De ha nincs fizetés, akkor a legjobb játékosokat sem fogjátok megszerezni.

– Ahogy arra már utaltam, nincs szükségünk olyanokra, akik néhány hónapig a pénz reményében nálunk játszanak, majd tovább állnak. Ennél mélyebb elköteleződést szeretnénk oda-vissza kialakítani. Természetesen én is tudom, hogy előbb-utóbb el fog jönni az a pillanat, amikor fizetett játékosaink lesznek, ám ez nemcsak financiális, hanem bizalmi kérdés is. A vezetőség számára az e-sport még mindig egy nagyon új dolog. Lassan, de biztosan építkezünk!,

 


(X) Regisztrálj az Eurovíziós ingyenes pókertornára és vedd ki a részed a 4000 euró értékű összdíjazáson! További részleteket az Unibet oldalán található promóciók fül alatt olvashatsz! 


 

– Melyik szakaszában vagytok most a fejlődésnek?

– Korábban már felállítottuk a gamer házunkat, ahol az egyik játékosunk életvitelszerűen él, tanul és gyakorol. Nemsokára pedig indul az utánpótlásunk nevelése. A gépparkunk már szinte kész, a válogatott játékosok a lehető legjobb technikai háttérrel edzhetnek majd.

 

– Ezek szerint lesz előszűrés.

– Elsősorban 14-15 éves fiatalok várunk, akiket különböző alkalmassági tesztek szerint kiválogatunk. Ezután ha ők is szeretnék, akkor teljes értékű tagjai lesznek az Illés Akadémiának, ami nemcsak azzal jár, hogy nálunk e-sportolhatnak, de étkezést és egyéb ellátást is biztosítunk.

 

– Hol látod az Illés Akadémiát e-sport foglalkozásait öt év múlva?

– Mindenképp saját nevelésű e-sportolókat szeretnénk foglalkoztatni profi szerződéssel, fizetéssel a megfelelő és már meglévő infrastruktúra mellett. Én pedig szeretném tovább kamatoztatni a tudásomat az Akadémián belül, nem feltétlenül csupán e-sportban.

 

– Semmi FIFA és szimulátor e-sport?

– Vannak FIFA játékosaink. Látom, hogy más szervezetekhez ezek a játékok állnak közelebb, de én jól ismerem az e-sportokat és sajnos ezek csak nagyon kicsi szeletei a nemzetközi piacnak, itthon meg még kevesebb. League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends és VALORANT a jövő.

 

– Említetted már a Healthy Gamer brandet, miről szól ez pontosan?

– Ezzel a branddel és kiállással pozitív példát szeretnék mutatni a magyar társadalomnak, hogy egy e-sportoló igenis lehet egészséges és sportoló is egyben. Ez egy edukációs folyamat, de nemcsak a társadalmat kell még felvilágosítani, hanem az e-sportolókat is.

 

– Szélmalom harcot folytatsz?

– Igen, de ez egy jó ügy, ami mellé érdemes beállni, mert hiszek benne, hogy ez mindenkinek a javát szolgálja.


Kiemelt fotó: hungarysport.hu

0 0 votes
Article Rating

Írj hozzászólást

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x